Indberet grænseoverskridende adfærd

Har du oplevet noget grænseoverskridende? Så kan du indberette det til Dyrenes Alliance her, og du kan vælge om du vil være anonym eller om du gerne vil kontaktes.

Længere nede på denne side, kan du se vores SOP (Standard Operation Procedure) for behandling af indberetninger.

Formularen på denne side er på dansk. Klik her for at komme til formularen på engelsk.

Som et alternativ til vores normale procedurer, kan du også kontakte vores tillidsrepræsentant via Kontakt os-siden. Tillidsrepræsentanten tilbyder en uafhængig mulighed for at videregive dine bekymringer og kan tilbyde rådgivning, der står udenfor organisationens sædvanlige strukturer. I Dyrenes Alliance er tillidsrepræsentanten en nøglefigur, der tjener som en fortrolig og neutral ressource for vores frivillige og ansatte. Deres rolle indebærer at lytte til bekymringer, tilbyde rådgivning, og om nødvendigt, formidle disse bekymringer til ledelsen med respekt for individets ønsker om anonymitet. Denne rolle er afgørende for at opretholde et åbent, sikkert og inkluderende arbejdsmiljø, hvor alle føler sig hørt og værdsat, og bidrager til at styrke vores fællesskab og organisationens etiske grundlag.

SOP: Indberetninger af grænseoverskridende adfærd

Se venligst dette dokument for en uddybende forklaring på denne procedure.

En sag om grænseoverskridende adfærd skal være kontaktpersonens første prioritet, indtil den er løst. En kontaktperson er vedkommende, som modtager en mundtlig ikke-anonym indberetning, eller den der modtager ikke-anonyme og anonyme indberetninger via ovenstående formular (forperson og generalsekretær). Processen kræver klar kommunikation, især mellem den krænkede og deres kontaktperson. Det er kun kontaktpersonen der henvender sig til den krænkede angående sagen.

Denne SOP sikrer, at alle indberetninger om grænseoverskridende adfærd i foreningen håndteres på en retfærdig og ansvarlig måde. Jason (generalsekretær) og Victoria (Director of People and Development) er tovholdere på alle sager om grænseoverskridende adfærd. Grænseoverskridende adfærd defineres som enhver adfærd, der kan skade et medlems fysiske eller psykiske helbred, herunder seksuel chikane, mobning, diskrimination, vold og trusler.

  • Ansatte skal henvende sig til Director of People and Development (Victoria), generalsekretær (Jason), eller en fra hovedbestyrelsen. Lokal- og Distriktskoordinatorer kan dog henvende sig til deres regionskoordinator.

    Frivillige skal henvende sig til deres lokal- eller distriktskoordinatorer eller regionskoordinatoren.

    Proces

    1. Den valgte kontaktperson modtager og behandler indberetningen, og sørger for at møde indberetteren med en forstående, nysgerrig og åben attitude.

    2. Den indledende samtale med indberetteren fokuserer på deres oplevelse og hvad de ønsker skal ske herefter.

    3. Kontaktpersonen og indberetteren aftaler, hvor ofte de skal opdateres vedrørende sagens forløb.

    4. En anden person, som er fra landsbestyrelsen, Generalsekretær, eller Director of People and Development, inkluderes i processen.

    5. Beslutningen træffes af de personer, som er inkluderet i sagen.

      1. Hvis det drejer sig om en medarbejderer, kan der være tale om en mundtlig advarsel, skriftlig advarsel eller i værste fald en opsigelse, som afhænger af alvorsgraden. Medarbejderen skal så vidt muligt altid tilbydes en samtale, hvor situationen forklares, inden dette gives.

      2. Hvis det drejer sig om et medlem, kan der være tale om midlertidig eller permanent udelukkelse af foreningen, som afhænger af alvorsgraden. Medlemme skal så vidt muligt tilbydes en samtale, hvor situationen forklares, inden dette gives.

      3. Hvis det drejer sig om en person, som ikke er medlem, kan der være tale om samme sanktioner, som hos medlemmer.

    Beslutningsproces

    1. Afhængigt af alvorsgraden af sagen, træffes der beslutning om de nødvendige tiltag.

    2. I alvorlige tilfælde kan det være nødvendigt at involvere politiet og myndighederne.

    3. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at vende beslutningen med indberetteren.

    Kommunikation af beslutninger

    1. Den officielle beslutning om handlingen informeres til indberetteren og den indberettede. Den officielle beslutning informeres til indberetteren via email.

    2. I tilfælde af, at vi ikke har den indberettedes email, sendes beslutningen til vedkommende på anden vis, såsom via Facebook Messenger.

    Afslutning

    1. Andre relevante parter, som interagerer med den indberettede, informeres om beslutningen.

    2. Kontaktperson noterer sagen i en sikret samling for indberetninger.

  • I tilfælde af ikke-anonyme indberetninger, for indberetteren ikke vil kontaktes, følges denne procedure uden at kontakte vedkommende.

    Modtagelse og behandling af indberetninger

    1. Indberetninger sendes via den angivne formular på hjemmesiden (under "Indberet") og modtages af info@dyrenesalliance.dk. Generalsekretæren (Jason Møller) har adgang til denne mail, og Director of People and Development (Victoria Santos) har adgang til indberetningen. Skriftlige ikke-anonyme indberetninger kan ligeledes modtages via andre medier, såsom Slack eller direkte på mail.

    2. Victoria undersøger sagen ved at kontakte indberetteren direkte.

    3. Ved indberetninger om Victoria eller Jason, tager næstforperson (Björg Kristjánsdóttir) og/eller kassér (Simon Hansen) ansvar for sagen.

    4. Victoria og indberetteren aftaler hvor ofte de skal opdateres vedrørende sagens forløb.

    5. En anden person, som er fra landsbestyrelsen, Generalsekretær, eller Director of People and Development, inkluderes i processen.

    6. Beslutningen træffes af de personer, som er inkluderet i sagen.

      1. Hvis det drejer sig om en medarbejderer, kan der være tale om en mundtlig advarsel, skriftlig advarsel eller i værste fald en opsigelse, som afhænger af alvorsgraden. Medarbejderen skal så vidt muligt altid tilbydes en samtale, hvor situationen forklares, inden dette gives.

      2. Hvis det drejer sig om et medlem, kan der være tale om midlertidig eller permanent udelukkelse af foreningen, som afhænger af alvorsgraden. Medlemme skal så vidt muligt tilbydes en samtale, hvor situationen forklares, inden dette gives.

      3. Hvis det drejer sig om en person, som ikke er medlem, kan der være tale om samme sanktioner, som hos medlemmer.

    Beslutningsproces

    1. Afhængigt af alvorsgraden af sagen, træffes der beslutning om de nødvendige tiltag.

    2. I alvorlige tilfælde kan det være nødvendigt at involvere politiet og myndighederne.

    3. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at vende beslutningen med indberetteren.

    Kommunikation af beslutninger

    1. Den officielle beslutning om handlingen informeres til indberetteren og den indberettede. Den officielle beslutning informeres til indberetteren via email.

    2. I tilfælde af, at vi ikke har den indberettedes email, sendes beslutningen til vedkommende på anden vis, såsom via Facebook Messenger.

    Afslutning

    1. Andre relevante parter, som interagerer med den indberettede, informeres om beslutningen.

    2. Kontaktperson noterer sagen i en sikret samling for indberetninger.

  • Modtagelse og behandling af indberetninger

    1. Anonyme indberetninger sendes via den angivne formular og modtages af info@dyrenesalliance.dk, som generalsekretæren (Jason) har adgang til, samt af forpersonen (Victoria Santos).

    2. Da indberetteren er anonym, vil behandling af sagen involvere en grundig vurdering af de givne informationer af Victoria eller Jason.

    3. Ved indberetninger, som involverer Victoria eller Jason, overtager næstforperson (Björg Kristjánsdóttir) og/eller kassér (Simon Hansen) ansvaret for sagen.

    4. En anden person, som er fra landsbestyrelsen, Generalsekretær, eller Director of People and Development, inkluderes i processen.

    5. Beslutningen træffes af de personer, som er inkluderet i sagen.

      1. Hvis det drejer sig om en medarbejderer, kan der være tale om en mundtlig advarsel, skriftlig advarsel eller i værste fald en opsigelse, som afhænger af alvorsgraden. Medarbejderen skal så vidt muligt altid tilbydes en samtale, hvor situationen forklares, inden dette gives.

      2. Hvis det drejer sig om et medlem, kan der være tale om midlertidig eller permanent udelukkelse af foreningen, som afhænger af alvorsgraden. Medlemme skal så vidt muligt tilbydes en samtale, hvor situationen forklares, inden dette gives.

      3. Hvis det drejer sig om en person, som ikke er medlem, kan der være tale om samme sanktioner, som hos medlemmer.

    Beslutningsproces

    1. Afhængigt af alvorsgraden af sagen, træffes der beslutning om de nødvendige tiltag.

    2. I alvorlige tilfælde kan det være nødvendigt at involvere politiet og myndighederne.

    3. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at vende beslutningen med indberetteren.

    Kommunikation af beslutninger

    1. Den officielle beslutning om handlingen informeres til indberetteren og den indberettede. Den officielle beslutning informeres til indberetteren via email.

    2. I tilfælde af, at vi ikke har den indberettedes email, sendes beslutningen til vedkommende på anden vis, såsom via Facebook Messenger.

    Afslutning

    1. Andre relevante parter, som interagerer med den indberettede, informeres om beslutningen.

    2. Kontaktperson noterer sagen i en sikret samling for indberetninger.